۳ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

تاریخچه چاپ پارچه به چه زمانی بر می گردد؟

تاریخچه چاپ روی پارچه

چاپ نقش بر روی پارچه از قدیمی‌ترین هنرهای دستی بشر است. تمایلی که بشر برای پوشش خود داشته و همچنین محیط پیرامون وی که در این زمینه برای او الهام بخش بوده است، سبب شده تا در طول سالیان طولانی هنرهای مختلفی از جمله پارچه بافی، چاپ نقش بر روی پارچه و در نهایت صنعت طراحی لباس ایجاد و رونق گیرد.

تولید طرح و نقش روی پارچه به وسیله باسمه یا قالب در سده چهارم پیش از مسیح در هند آغاز شده که مدتی بعد به چین راه یافته است. واژه‌ی چیت در زبان فارسی در واقع برگرفته از زبان هندی است.این پارچه‌ها بعدها با همان سبک به اروپا راه یافتند.چاپ باتیک نیز یکی از انواع چاپ سنتی است که ابتدا در چین و بعد در اندونزی رواج یافت و بوسیله ماده‌ای مقاوم (ترکیبی از سقز, موم و پارافین ) بر روی پارچه ابریشم انجام می‌شود.

چاپ پارچه در لغت به معنای رنگ کردن قسمت‌هایی از پارچه است که از این نظر با واژه رنگرزی متفاوت است؛ چرا که رنگرزی به معنای رنگ کردن کل سطح پارچه است به نحوی که همه‌ی قسمت‌ها با هم همرنگ می‌شود.

در کشور‌هایی که تمدن بشری در آن‌جا قدمت بیشتری دارد، صنعت چاپ پارچه با سرعت بیشتری پیشرفت کرده است.در کشورهای اسلامی و از جمله ایران با توجه به وجود احکام زیادی که در زمینه پوشش وجود داشت، استفاده از پارچه و لباس‌های گوناگون رونق بسیاری داشت. این پارچه‌ها بیشتر برای لباس استفاده می‌شد.  به طور مثال قلمکاری پارچه در ایران نمونه‌ی رشد و ترقی این صنعت است. قلمکاری پارچه نوعی پارچه چاپ شده به وسیله‌ی قالب‌های چوبی است. شهر‌های اصفهان، شیراز، بروجرد، همدان و رشت در این زمینه به پیشرفت زیادی دست پیدا کرده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پریناز

نکات مهم در طراحی کاتالوگ حرفه ای

برای طراحی کاتالوگی منحصر به فرد و خلاقانه در ابتدا باید بدانید هدف از تهیه کاتالوگ چیست؟ جامعه مخاطبان چه کسانی هستند؟

 

برای شروع طراحی و چاپ کاتالوگ باید بدانید که هدف از سفارش کاتالوگ صرفا داشتن یک کاتالوگ معمولی است یا هدفی قدرتمند مد نظر است. بهتر است سبک طراحی براساس نیازهای مشتری انتخاب گردد.

قبل از طراحی کاتالوگ بهتر است از جامعه مخاطبان آگاهی داشته باشید. بدانید که مخاطبان جوانان هستند یا مدیران باسابقه

عوامل زیر می‌تواند در نحوه طراحی یک کاتالوگ فوق العاده حرفه ای موثر باشد:

 

1- انتخاب فونت با اندازه مناسب

فونت و سایز مطالب می‌تواند در تاثیرگذاری بر مخاطب، موثر باشد. هنگام انتخاب فونت مناسب برای طراحی کاتالوگ، بهتر است که در اندازه‌های آن دقت شود. استفاده از دو یا سه اندازه متفاوت فونت، فونت بزرگ برای عنوان های اصلی، فونت بعدی در عنوان های فرعی و فونت کوچکتر در نوشته های صفحات در کاتالوگ باعث ایجاد هماهنگی مناسب و افزایش میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان می‌گردد. بهتر است از فونت های جدید و نا آشنا در طراحی کاتالوگ استفاده نشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پریناز

چاپخانه اقتصادی دنیا

بزرگترین چاپخانه اقتصادی دنیا در معرض ورشکستگی

چاپخانه ایی که اسکناس های انگلیس و ۱۴۰کشور دیگر را چاپ می کند، هشدار داده که احتمال فروپاشی آن وجود دارد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران به نقل از راشاتودی، چاپخانه ایی که اسکناس های انگلیس و 140 کشور دیگر را چاپ میکند، هشدار داده که احتمال فروپاشی آن وجود دارد. این شرکت اعلام کرد نسبت به آینده اش اطمینان ندارد. چاپخانه 198 ساله «دی لا رو» از سال 1860 اسکناس های بانک مرکزی انگلیس را چاپ می کند.

این شرکت بزرگترین چاپخانه اقتصادی در جهان است که حدود یک سوم اسکناس های جهان را از طریق قراردادهایی با 140 بانک مرکزی تولید می کند. طبق گفته گروه تحقیقات سرمایه گذاری ادیسون گروپ، این شرکت 36 درصد کل ارزهای در گردش دنیا را طراحی کرده است.

شرکت دی لا رو پس از واگذاری قرارداد 525 میلیون دلاری گذرنامه انگلیس به یک رقیب فرانسوی، طی دو سال گذشته با چالش هایی مواجه بوده است. شتاب گرفتن استفاده از کارت های اعتباری و نقل و انتقال های آنلاین به جای پول نقد هم به این شرکت ضربه زده است. این شرکت هفته گذشته 20 درصد ارزش خود را از دست داد.

به گفته راس مولد، مدیر سرمایه گذاری در ای جی بل: نمی توان انکار کرد که مسائل مالی دی لا رو با مخاطراتی مواجه شده است. در صورت فروپاشی این شرکت، 2500 کارمند آن در خطر از دست دادن شغلشان قرار می گیرند.

 

چاپ دیجیتال خانه طراحان سام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پریناز